Een individueel aangepast curriculum (IAC) realiseren doorheen de 5 fasen van het cyclisch proces van handelingsplanmatig werken.
Je kan onderstaande affiche bestellen.
De 5 fasen geven richting en ondersteunen de praktijk om te komen tot kwaliteitsvol onderwijs op maat van leerlingen met een IAC-verslag of OV4-verslag in elke onderwijscontext.
Om gerichte acties te kunnen plannen en uitvoeren is het noodzakelijk dat we een duidelijk beeld hebben van de huidige situatie, de beginsituatie. We zorgen ervoor dat we scherp krijgen wie de leerling is en wat de contextelementen zijn die een invloed hebben op de participatie- en leer-kansen van de leerling.
De specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften en de ondersteuningsbehoeften van de leerling (SO(O)OB)
opvoedingsbehoeften van de leerling.
onderwijsbehoeften en opvoedingsbehoeften van de leerling.
Samen met de leerling, de ouders en andere relevante netwerkpartners:
ondersteuningsbehoeften die eerder benoemd zijn.
participatiekansen van de leerling in zijn onderwijscontext (klas, werkplekleren (waaronder stages,…), pedagogische eenheid, …).
interdisciplinair samen te werken met alle betrokkenen.
Ga na of de vorderingen effect hebben op het vooropgestelde toekomstperspectief.
Decretale basis:
Het decreet leersteun (artikel 109 en artikel 148) wijzigt het decreet basisonderwijs artikel 46 en de codex secundair onderwijs artikel 122/1/0.